Az angol tankönyvekből megtanultam, hogy jó, ha az órának vannak rendszeresen visszatérő, ismétlődő elemei. Ezek afféle keretet adnak az órának, kapaszkodó a tanárnak és a diáknak egyaránt.
Ennek jegyében minden órámat ugyanazzal a magam-farigcsálta dalocskával kezdem:
Ahoj, ahoj, dobré ráno,
Ako sa máš dnes?
Ahoj, ahoj, dobré ráno,
Želám pekný deň!
A dalocska közben egy báb-baglyocskával körbesétálok a gyerekek között, valakinek pacsit ad a bagoly, valakit megcirógat. Utána még némelyikükhöz külön odamegyek és megkérdezem: "Ako sa máš?" - természetesen segítek a válasszal.
Másik ilyen visszatérő része az órának a körbe hívó versike:
Poďme všetci do kruhu,
Sadnime si!
Amíg ezt a versikét kétszer-háromszor elismételjük, mindenkinek van ideje a padjából kikászálódni és körben leülni. Ilyenkor általában aztán valami új dologgal ismerkedünk meg- vagy új szavakkal, amelyek képkártyáit a kör közepére teszem és így dolgozunk velük, vagy új dalocskával, mondókával, amit valamilyen mozgással kísérünk.
Ezután következik az órának az a része, amikor a gyerekek visszaülnek a padokba és a körben tanult dolgokhoz kapcsolódó feladatlappal dolgoznak (ez most még legtöbbször színezés), vagy párokban, kisebb képkártyákkal játszanak. Ide a következő versikével hívom őket:
Sadnime si do lavíc,
Je čas pracovať!
Az utolsó visszatérő versike pedig az órát befejező vers, amit mindegyikük nagyon hamar megtanult :)
Balíme si veci, deti:
Koniec hodiny!
Eközben elpakolják a holmijukat és felsorakoznak az ajtónál.
Ez a négy elem szinte minden órámnak része. Segítenek beosztani az időmet és a gyerekek is jobban tudják követni, hogyan halad az óra. Másik haszna, hogy ennyivel is kevesebbet kell használnom az anyanyelvüket. Már a második-harmadik alkalomtól pontosan tudták, melyik versikére hogyan reagáljanak.
Ez már kommunikáció, nem? :)