A csoportot szeptember végén vettem át, amikorra a tankönyv első fejezetének végén jártak.
Ez azt jelenti, hogy addigra megismerkedtek a köszönésekkel, be tudtak mutatkozni és megtanultak néhány alapvető utasítást, mint "Postav sa!", "Sadni si!", "Otvor...", "Zatvor..."
Erre épült az első mondókám:
Postav sa! (felállunk és a kezünket a magasba emeljük)
Sadni si! (visszaülünk a helyünkre, kezek lefelé lendülnek)
(mindezt 3x megismételjük)
Zatlieskaj! (hármat tapsolunk)
Postav sa! (felállunk és a kezünket a magasba emeljük)
Sadni si! (visszaülünk a helyünkre, kezek lefelé lendülnek)
(mindezt 3x megismételjük)
Zadupkaj! (dobogunk a lábunkkal)
A mondókához később játék is kapcsolódott, amikor körben állva egymást utasították a gyerekek név szerint, vagy nemek szerint (chlapci / dievčatá) - itt még segíteni kellett az ige többesszámú formájával, de ez nem akasztotta meg a játékot.
Egy másik mondókával pedig a köszönéseket ismételjük:
Dobré ráno! (alapállás, a karok egy kissé eltávolodnak a testtől)
Dobrý deň! (a karok oldalsó középtartásba lendülnek)
Dobrý večer! (a karok magastartásba lendülnek)
Dobrú noc! (a karok lassan visszaereszkednek a test mellé- mélytartás)
A bemutatkozást egy körjátékkal ismételjük.
A gyerekek körben ülnek és egy puha kislabdát dobálnak egymásnak. Aki a labdát dobja, kérdez: "Ako sa voláš?" , aki pedig elkapja, válaszol: "Volám sa..." vagy csak egyszerűen mondja a keresztnevét. Igyekszem őket arra tanítani, hogy a nyelvet "életszerűen" használják. Például, ha egy szlovák kisgyerektől megkérdezzük, hogy hívják, azonnal rávágja a keresztnevét, nem egész mondattal válaszol.
Kerülöm a nem természetes, robotszerű válaszokat, hogy a nyelv, amit tanítok, élő legyen, használható.