Angolos tanít szlovákot

Angolos tanít szlovákot

Ötödik témakör: Állatok

2018. március 14. - zsuzsuzsu

Az állatok témakörébe tartozó órák:

1. Pes, mačka, kohút, sliepka, kačica, hus

2. Kto som?

3. Kôň, krava, sviňa, myš

4. Riekanka: Myška

5. Mám rád / rada .....

6. Medveď, líška, vlk, veverička, zajac, jež

7. Had, žaba, ryba, rak, slimák

8. Bývam na dvore / v lese / vo vode

9. Obľúbené zvieratko?

10. Opakovanie

 p1090838.JPG

 1. Az órát a már megtanult mondókák, dalocskák és a színek ismétlésével kezdtük.  Az új szavakat képkártyákon mutattam be, a már korábban ismertetett játékok segítségével. A feladatlapon az állatokat a következők alapján színezték: "čierny pes, sivá mačka, žltá kačica, biela hus, hnedá sliepka, farebný kohút" A szavak nyelvtani nemére különösebb módon nem tértem ki, de igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy melyiknél végződik a szín "-a" hangra, és melyiknél "-i" vagy "-í" hangra.

2. A szokásos órakezdés után a gyerekek piros pontért elmondhatták az előző órai feladatlapon található állatkákról tanultakat. Ezután hangutánzó játék következett: "Ako robí pes?...Haf-haf!..."  Ugyanennek a játéknak a fordított verziója: "Kto som? Haf-haf! " - a gyerekeknek az utánzott hang alapján kell kitalálniuk az állatot. Tovább nehezítettem a játékot azzal, hogy a lábak számát és az állat színét is meg kellett adni: "Mám štyri nohy. Som sivá. Kto som? - Mačka!"

3. Az órát az előző órákon tanultak ismétlésével és a "Kto som?" játékkal kezdtük. Az új szavakat megint képkártyákon mutattam be, a szokásos játékok segítségével. A feladatlapot a következők alapján színezték: "hnedý kôň, čierna a biela krava, ružová sviňa, sivá myš" Megint felhívtam a figyelmet a színek végződésére a különböző állatoknál elkerülve a nyelvtani magyarázatot. A kiszínezett kép alapján többször elmondtuk a szókapcsolatokat, hogy minél jobban megjegyezzék őket.

4. Az ismétlés után megint piros pontot lehetett szerezni az előző órán kiszínezett feladatlapról beszélve. Ezután a "Kto som?" játék következett, majd a tankönyvben található "Myška" című versikét tanultuk mozgásokkal kísérve.

Beží myška po poličke,                               (két ujjunkkal szaladunk a másik karunkon végig)

chce ujsť strakatej mačičke.                       (két kezünkkel macskafüleket imitálunk)

Keď neujde, bude zle,                                  (mutatóujjunkat figyelmeztetően felemeljük)

len chvostík z nej ostane.                             (kisujjunkkal a farkincát imitáljuk)

5. Az ismétlés után új játékkal próbálkoztam: helycserélő játék. A gyerekek között állatkép párokat (pexeso) osztottam ki, ezzel jelölik ülőhelyüket körben a földön. Egyiküknek nem jut kép. Ő áll középen. Mond egy állatnevet, erre az a két gyerek, aki az elhangzott állat képénél ül, helyet cserél. Eközben a kör közepén álló gyerek igyekszik elfoglalni valamelyikük helyét. Aki a körben marad, az hívja a következő állatot... Az óra új anyaga: "mlieko, šunka, kukurica, tráva, syr" "Mám rád / rada ....."  megintcsak a nyelvtant megkerülve igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy melyik állatnál kell így mondani "rád", melyiknél "rada" . Ezenkívül kihangsúlyoztam, milyen módon változnak meg az -a hangra végződő szavak a mondatban: "Mám rád šunku / kukuricu / trávu. "

6. Ismétlésképpen a "Kto som?" játékot játszottuk, kiegészítve az előző órán tanultakkal: "Mám štyri nohy. Som sivá. Mám rada mlieko. Kto som?" Új tananyag az erdei állatok. "Medveď, líška, vlk, veverička, zajac, jež " Képkártyákon mutattam be őket. A feladatlapot a gyerekek kedvük szerint színezték, majd mondatokat mondtak az állatokról: "Vlk je čierny. Medveď je hnedý. ..."

lesne_zvierata.jpg

7. Az ismétlés után piros pontot lehetett szerezni az előző órán kapott feladatlap képeiről beszélve. Ezután képkártyákról újabb állatkákkal ismerkedtek meg a gyerekek: "Had, žaba, ryba, rak, slimák" .  Mondóka: "Tečie potok..."

Tečie potok popod vŕbu,                                    (hullámzó mozgást végzünk a kezünkkel)

z peny robí čipky.                                             (kezeinkkel mintha kicsipkéznénk a szélét)

A v potoku ktože býva?                                     (kérdőn széttárjuk a karokat)

Raky, žaby, rybky.                                            (az ujjainkon mintha számolnánk 1-2-3)

8. A versikék ismétlése után helycserélő játék következett. Majd az állatok képkártyáit három csoportra osztottuk élőhelyük alapján. Először magyarul beszélgettünk erről, majd szlovákul. "Kde býva krava? Na dvore. Kde býva vlk? V lese. Kde býva žaba? Vo vode."  A feladatlap három részre volt osztva, az állatkák kicsi képeit kellet a gyerekeknek kinyírni és a megfelelő helyre ragasztani.

9. Az ismétlés után  megint piros pontot lehetett szerezni a feladatlap alapján alkotott mondatokkal. Új anyag: beszélgetés a kedvencekről "Obľúbené zvieratko?" a kérdő hangsúllyal mondott szókapcsolat helyettesíti a teljes kérdést. A gyerekek körben ülve dobálják egymásnak a labdát és így kérdezik egymást.

10. A témakörben tanultak ismétlése. Játék: "Kto som?"- kiegészítve azzal, hogy "Bývam v ....."

A bejegyzés trackback címe:

https://angolostanitszlovakot.blog.hu/api/trackback/id/tr3613636528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása