Az időjárás témakörébe tartozó órák:
1. Slnko, oblak, vietor, dážď (Riekanka)
2. Prší, prší, len sa leje
3. Oblak, kvapky - Koľko kvapiek?
4. Dáždnik, pršiplášť
5. Prší dáždik
6. Otvor dáždnik, obleč si pršiplášť
7. Aké je dnes počasie? (Riekanka)
8. Hra: Aké je dnes počasie?
9. Aké bude počasie?- vylosuj si predpoveď
10. Opakovanie
Az órákat továbbra is a kis bagollyal kezdjük- így köszönünk egymásnak. Azután ismétlésként elmondunk néhányat a már tanult mondókákból, dalokból, mielőtt rátérnénk az új anyagra...
1. Az új szavakat a képkártyák segítségével mutattam be. A táblán elhelyezett négy kép közül ( slnko, oblak, vietor, dážď ) a gyerekek rámutatnak a keresettre: - Kde je slnko? - Tu!
Egy mondókát is tanultunk:
Slnko, oblak, vietor, dážď, vietor, dážď
Slnko, oblak, vietor, dážď,
Jeseň je tu!
A napocskát a magunk elé tartott két tenyerünkkel formáztuk, ujjaink a napsugarak. A felhő a két tenyerünk a fejünk fölött. A szél mozgását a karok lengetésével mutattuk. Az eső hulló cseppjeit az ujjainkkal utánoztuk... Az utolsó mondatnál az ablak felé fordultunk és kezeinkkel a kinti világra mutattunk.
Az órát feladatlappal zártuk, ahol a gyerekek kiegészítették a félig kész rajzokat.
2. Az órát a már ismert versikék ismétlésével kezdtük, azután körben ülve, a labdát egymásnak dobálva olyan kérdéseket tettek fel a gyerekek egymásnak, amiket már tanultunk (Ako sa voláš? Obľúbená farba? Obľúbené ovocie?) Az előző órán tanult szavakat a mondóka és képkártyák segítségével ismételtük. Játék: Čo je to? - kezünkkel napot, felhőt stb imitálunk, a többieknek ki kell találniuk, mi az. Dalocska: Prší, prší, len sa leje... (ezt is mozdulatokkal kísérjük, hogy jobban értsék).
3. Az óra eleji ismétlés után a számokkal foglalkoztunk- egytől tízig. Képkártyákkal a már korábban ismertetett módon játszottunk a számokkal, rakétát startoltunk. Az óra fő részében esőfelhőket gyártottunk papírból- új szó: kvapka. Az elkészült felhőcskék cseppjeit számoltuk- jedna kvapka, druhá kvapka, ...tri, štyri, päť.
4. Az előzőek ismétlése után két új szóval ismerkedtünk meg: dáždnik, pršiplášť. Az új szavakat valódi esernyő és esőkabát segítségével mutattam be. Játék: Az osztály két különböző pontján helyeztem el a két tárgyat. Amelyik nevét mondtam, ahhoz kellett a gyerekeknek odafutniuk.
5. Mondókák és képkártyák segítségével ismételtük az addig tanultakat. Dalocska: Spievankovo-Prší dáždik. Először CD-ről hallgatuk az új dalt, a szöveget mozgással imitálva. Azután a you tube-ról néztük és hallgattuk a dalt. Munkalap: a három új szót ábrázoló képet színezték (kvapka, dáždnik, pršiplášť)
6. Az ismétlés után új játékot játszottunk:"Obleč si pršiplášť!" "Otvor si dáždnik!" - a felszólított gyerek ahhoz a tárgyhoz ment, amelyet az utasításban hallott és végre is hajtotta az utasítást. Később ugyanezt a játékot úgy játszottuk, hogy csak úgy tettünk, mintha felvennénk az esőkabátot, vagy kinyitnánk az esernyőt- így az egész csoport egyszerre dolgozott.
7. Játék: Kijelentem, milyen időjárás van ma (Dnes je slnečno. Dnes fúka vietor. Dnes je oblačno. Dnes prší dážď.) , a gyerekek a kezeikkel imitálják a napot, szelet, felhőket vagy esőt.
Mondóka:
Aké je dnes počasie? (kérdőn széttárjuk a karokat)
Pozrime sa von! (szemünkhöz emeljük a kezünket, úgy nézünk ki az ablakon)
Dnes je slnečno! (kezeinkkel napocskát mutatunk)
Aké je dnes počasie?
Pozrime sa von!
Dnes fúka vietor!
Aké je dnes počasie?
Pozrime sa von!
Dnes je oblačno!
Aké je dnes počasie?
Pozrime sa von!
Dnes prší dážď!
8. Az előző órán tanult játék fordítottja: egy diák kiáll a csoport elé, kérdezve: "Aké je dnes počasie?" -miközben kezével mutatja, a többiek pedig válaszolnak. Munkalap: a négy különböző időjárást olyan sorrenben színezik, ahogy azokat felsorolom.
9. Kisorsoló készítése. Előre fénymásolt papírból hajtogatjuk a sorsolót, amin számok és színek vannak feltüntetve és a négy tanult időjárás. "Aké bude počasie?" "Farba?" "Číslo?" "Bude...." (slnečno, oblačno, fúkať, pršať).
10. A két hét anyagának ismétlése a mondókák, dalok, képkártyák és kisorsoló segítségével.